12. září 2019

TEDxPragueED 2019

Na celý život

O akci

Během naší cesty za vzděláním, často slýcháme, že je to na celý život. Co vše s námi ale opravdu vydrží ? Jak je možné propojit formální a neformální vzdělávání ? Proč nefunguje digitalizace tak jak si ji někteří politici vysnili ? Letošní téma zahrnuje širokou škálu okruhů a tak nebude nouze o myšlenky, které Vás zaujmou. Přijďte se spolu s námi zamyslet, inspirovat a popovídat si o tom, jak by mohlo vypadat školství.

Nezapomínejme, že vzdělávání nás provází celým životem a umožnuje nám dozvídat se něco o nás a také o světě, ve kterém žijeme. Každý z nás jde svojí vlastní cestou, zajímavé myšlenky jsou vlastně jakési křižovatky na těchto cestách. Každá nová křižovatka nás ovlivňuje a může nám přinést o trochu větší nadhled nad tím kam vlastně míříme. Přidejte si proto na vaši cestu pár dalších křižovat tím, že dorazíte na TEDxPragueED.

Konference bude simultánně tlumočena do anglického jazyka. Těšíme se na Vás 12. září 2019 v 17:00. Dveře divadla ABC pro vás budou otevřeny od 16:00 hod. Program začíná v 17.00 a končí okolo 21.00 hod. Následně bude navazovat afterparty s řečníky.

Lokace

Divadlo ABC
Vodičkova 699/28
110 00, Praha 1

Řečníci

Řečníci

  • Registrace

    16:00

  • Otvíráme sál

    16:45

  • Začínáme

    17:00

  • Jakub Stránský

    Zakladatel Techambition

    detail

    Když bylo Jakubovi dvacet, vytkl si za cíl naplnit potenciál počítače ve školní výuce. V roce 2012 založil společnost Techambition, která vyvíjela digitální výukové pomůcky pro základní školy i doktorandské studium na slavné Stanford University. Kdybyste se ho zeptali, zda dokáže počítač, proměnit motivaci, zaujetí a výsledky studentů, pravděpodobně by Vám řekl: “Kdepak, to musí udělat učitel”. Výsledkem sedmi let práce jeho a jeho kolegů je umělá inteligence, která pomáhá učitelům připravovat aktivizační výukové postupy.

    “Mám rád osobní, nesestříhaná a nepřepsaná sdělení. Jsem rád, že díky TEDx můžu myšlenky, které jsou pro mě důležité, sdílet právě takové.” - Jakub Stránský

    Jakub skrz digitální produkty společnosti Techambition dokazuje, že dění ve třídě a zpětná vazba učitele zůstávají nejdůležitějším pilířem školního vzdělávání i v technologické době. Data získaná při práci studentů s digitálním obsahem využívají k vytváření detailních podkladů sloužících učiteli při zavádění výukových postupů zaměřených na spolupráci studentů a diskuzi s učitelem. Díky těmto postupům studenti sami od sebe vypracovali uplynulý školní rok 2 x více úkolů.

    zavřít
  • Linda Jandejsková

    Dokumentaristka a zakladatelka Školy Cyril Mooney v Čechách

    detail

    Linda se ve 20ti vydala do New Yorku, kde studovala umění a dokumentární film. Jeden z nich ji zavedl do indické Kalkaty, kde se setkala sestrou Cyril Mooney, vizionářskou pedagožkou a osobností, která ji osudově inspirovala svým radikálním a hluboce lidským přístupem ve vzdělávání.

    V České republice založila organizaci Škola Cyril Mooney, která nabízí adaptaci této metody v českých školách a poskytuje nástroje a inspiraci komunitě učitelů hodnotového vzdělávání a komukoli, kdo chce metodu využít při práci s dětmi a mladými lidmi. Podílí se také na vzniku mezinárodního institutu v Kanadě, který by metodu dále zprostředkovával a rozvíjel. Nadále se také věnuje dokumentární tvorbě.

    “Tedex je jedna velká hostina nejrůznějších realit. Baví a inspiruje mě navštěvovat tyto vzácné světy a ochutnávat je přes příběhy řečníků. Ukazují jak velká je lidská vůle a touha po vnitřním štěstí.” – Linda Jandesková

    zavřít
  • Miloš Říha

    Vedoucí Skautského institutu

    detail

    Miloš je superman. Skoro. V současnosti řídí Skautský institut. V desítkách rozhovorů definuje Skautský institut stejně. Drží jednotnou vizi lídra a myšlenku: „Skautský institut je think tank, inkubátor nových nápadů a paměťová instituce.“ Ukrývá v sobě bohatství odbornosti svých členů a zároveň tuto odbornost proměňuje v inovaci, kterou světu sděluje netradičními cestami. Za zmíňku určitě stojí koncept „Fóra SI“, projekt „Skauting pro školy“, „Oddíly (v) přírodě“, „Inkubátor SI“. Jak je vůbec možné propojit skauting a školy? Co dalšího se i v moderní době můžeme od skautů naučit? S čím z toho můžeme začít hned zítra? To a ještě víc nám Miloš Říha alias Šípek osobně prozradí. A my už se nemůžeme dočkat!

    zavřít
  • Jindřich Hojer

    Český pedagog, chemik a skaut

    detail

    Jindra Hojer, ano není to náhoda, že vám to jméno něco řiká. Dnes pětadevadesátiletý muž se stal předlohou pro postavu Jindry Hojery z Rychlých šípů. Jako kluk chodil do skautského oddílu vedeného Jaroslavem Foglarem a jak sám říká, pět let, které v oddílu mohl strávit, patřilo k jeho nejoblíbenějším. Do oddílu chodil dokud nebyl skauting zakázán Němci. Po Foglarově smrti se podílel na knize "Jestřábe, díky”.

    Svůj život naplnil láskou k chemii, hlavolamům a cestování. Většinu života pracoval ve Výzkumném ústavu organických syntéz v Rybitví u Pardubic. Po získání kandidatury přednášel na pardubické univerzitě. V současné době žije v domově důchodců v Pardubicích, kde rozhodně nezahálí. Kromě čtení pohádek pro děti v mateřské školce, přednášek pro důchodce o svých cestách po Evropě také nyní vydává svou druhou knihu.

    “Já už jsem teď ve stavu, kdy jsem pro každou lumpárnu. Když z toho může být nějaká legrace, tak to je ono. Vždyť já tu nemám co dělat.” - Jindřich Hojer. Záhadné hlavolamy pro chytré hlavičky: řešení hlavolamů jako cesta k logickému myšlení pro všechny generace

    zavřít
  • Pauza na občerstvení a doprovodný program

    18:30 - 19:30

  • Irena Kašparová

    Sociální antropoložka

    detail

    Irena Kašparová si nikdy se nikdy nepovažovala za alternativce. Za socialismu vystudovala základní a střední školu, po sametové revoluci vysokou a snila o tom, že jednou bude zkoumat nepoznané domorodé kmeny v Amazonii. Rok žila v romské osadě na Slovensku, tři roky ve Skotsku a poté využila skvělou šanci založit obor sociální antropologie v Brně na Masarykově univerzitě, který dodnes vede. S příchodem dětí však nastalo dilema, jak skloubit pracovní sny s rodinným životem? Kompromisem byla domácí škola. Její zkušenosti s domácí výukou čtyř dětí si můžete přečíst v knize “SPOLU Průvodce domácím vzdělávání v ČR”, kterou letos vydala.

    Velmi si v životě váží možnosti volby a svobody, která je s ní spojená. Věří, že si s námi život nepohrává, naopak nám dává možnost volit cesty, kterými se vydáme. Jak bude toto putování vypadat záleží na nás. Díky všem cestám se naučíme nést zodpovědnost za vlastní volbu a její následky, které přivodíme sobě, i jiným. Domácí škola nabízí jiný rodinný vzorec, než ve kterém byla většina z nás vychovávaná. Ne lepší, ne horší, prostě jiný. Ukazuje jiné cesty, nové možnosti, proměňuje očekávání i životní hodnoty. Učí toleranci i spolupráci mezi generacemi a vrstevníky. Právě tím staví společnost na vzájemnosti. Člověk nemůže existovat sám o sobě, pouze se svými úspěchy či neúspěchy. Věří, že člověk existuje svými pouty.

    "Ráda poslouchám TEDex promluvy. Jsou pro mě inspirací především v tom, že přináší lidské příběhy, ve kterých hraje důležitou roli náhoda, píle, víra, vzájemnost – zkrátka rozmanitost života. Jsou důkazem toho, že okolo nás existuje spousta lidí, kterým záleží na životě vlastním i na životě lidí, kteří je obklopují a jsou odhodláni ukrojit ze svého pohodlí a času, aby svět i sebe změnili k lepšímu." - Irena Kašparová

    zavřít
  • Vojtěch Polášek

    Nevidomý programátor

    detail

    Vojta je příkladem toho, že i životní těžkopády, za které sami nemůžete, Vás díky podpoře okolí, Vaší odhodlanosti, vytrvalosti a píli můžou přivést na cestu úspěchu. Od malička velmi aktivní a chytrý kluk, který vystudoval úspěšně Gymnázium J. M. Hurbana v Čadci, Masarykovu Univerzitu v Brně a stihl i semestr na universitě Ca´Foscari v Benátkách, se lišil od svých spolužáků jedinou věcí – ztrátou zraku. Mezi své koníčky řadí čtení literatury faktu. Vojta to prostě nevzdal. Jeho příběh je silný a inspirující pro nás všechny. Jaká ale byla jeho cesta českým a částečně slovenským vzdělávacím systémem a jak se staví k tématu inkluze člověk, který si jí sám prošel?

    “Na TEDxu se mi líbí, že umožňuje vyjádřit svoji myšlenku, která se pak dostane k vélkému množství lidí a díky tomu i pouhá myšlenka může měnit svět.” - Vojtěch Polášek

    zavřít
  • Terhi Nurminen

    Finská studentka

    detail

    Studentka, která se aktivně zapojuje do tvorby finského vzdělávacího systému. Za poslední čtyři roky se podílela v několika národních studentských organizacích na rozvoji středních škol ve Finsku a vytváření živějšího studentského života. Několik měsíců strávila v Slovenské střední škole, kde se setkala s odlišným vzdělávacím systémem.

    “TED konferencím velmi fandím a jsem ráda, že jsem nedávno znovuobjevila můj nejoblíbenější TEDx talk: How great leaders inspire action.” - Terhi Nurminen

    zavřít
  • Tomáš Jízdný

    Zakladatel Rozjízdný.cz a Education.cz

    detail

    Tomáš založil platformu Rozjízdný.cz, díky které investuje do projektů, které mají za cíl posunout oblast vzdělávání kupředu. V rámci platformy založil vlastní projekt Education.cz a dělá tak studium v zahraničí dostupnější a to nejen v Americe, ale také ve Velké Británii, Polsku, Rakousku a Německu. Jeho cílem je iniciovat změny ve školství a propojovat projekty, které se o pozitivní změnu snaží, ale samy na ni nemají dost sil.

    Je také majitelem Střední pedagogické školy Futurum v Praze, kde spolu se strategickými partnery, nejen z oblasti velkých technologických firem, postupně vytváří prostředí pro úspěšnou digitalizaci a modernizaci školství. Podařilo se mu navázat spolupráci s kraji, kterou považuje za klíčovou. Stal se tak v podstatě jakýmsi manažerem českého školství. V rámci projektu xFlow se věnuje také propojování studentů s firmami.

    “TEDx dává prostor rozumným myšlenkám a tématům, která mohou skvěle inspirovat ostatní. Ocenuji i formát TEDxu jako takového. Soustředím se hlavně na témata týkající se vzdělávání a školství a proto jsem rád, že mám tu příležitost na TEDx ED také vystoupit.” - Tomáš Jízdný

    zavřít
  • Afterparty v divadelní kavárně

    21:00 - 0:00


Vstupenky


Co společně zažijeme?

TEDxPragueED 2019 je v pořadí 3. ročníkem konference zaměřené na vzdělávání. Na co se letos můžete těšit ?

  • Řečníci, kteří mají k tématu vzdělávání co říct
  • Tématické doprovodné aktivity
  • Skvělý catering
  • After party na které bude možné probrat dojmy z konference přímo s řečníky 
  • Hobby na celý život [Wikipedia]Psaní Wikipedie bývá pro řadu lidí láskou na celý život. Jaké to je? Pojďte si vyzkoušet, co obnáší přispívání do svobodné encyklopedie veškerého lidského vědění a jejích sesterských projektů. 
  • Abeceda peněz [Česká Spořitelna] - interaktivní, zábavná a naučná prohlídka pobočky prostřednictvím virtuální reality, díky které se děti učí zacházet s penězi, odhalit falešné bankovky a používat bankomaty.
  • Elixír do škol [Česká Spořitelna] - Tíhová síla, odpor či třecí síla tu byly vždy, víte kde je můžeme vidět? Fyzika a hry v běžném životě.
  • Připravte se na budoucnost [Jobs2030] - V této zóně máte příležitost si vyzkoušet několik interaktivních technik a přístupů se zaměřením na budoucnost práce, práci s nejistotou a nalezení pracovních činností, které Vás budou dlouhodobě bavit. 
  • Zábavné programování pro každého [MakeITtoday] - Přijďte si naprogramovat své roboty, M boty, vyzkoušet ozoboty a další novinky, které Vám otevřou bránu do světa programování.
  • Psychohygienický stánek [Nevypusť duši] - U nás si můžete vylosovat své psychohygienické předsevzetí, zamyslet se, co byste řekli blízkému, který vypouští duši a vyzvednout si 7 zásad zdravé duševní hygieny nebo Manuál pro blízké, který radí, jak se chovat k blízkému, který má duševní obtíže. 

Partneři

Generální partner

Česká spořitelna

Produktoví partneři

GoOut
NIELSEN MEINL
Impact HUB
EDUkační LABoratoř
Magnas Media