O akci
Stojíme na počátku nové éry, na sklonku čtvrté průmyslové revoluce. Naše děti budou žít v čistě digitálním světě. Lidská společnost a její organizace se zásadně mění a s ní i trh práce. Mnoho dnešních povolání zanikne. Lidé budou pracovat v oborech, které ještě neexistují. Nacházíme se na křižovatce.
Co to znamená pro naše děti? Co budou potřebovat pro život v nastupující civilizaci? Jak by měla vypadat výchova a vzdělávání mladé generace, aby byla připravena na to, co ji čeká?
- Budoucnost světa je v rukou našich dětí.
- Budoucnost našich dětí tvoříme dnes my.
- Je nejvyšší čas zamyslet se. Co teď?
Lokace
Divadlo ABCVodičkova 28
110 00, Praha 1
Program
-
Jak pomáhat na svět hybatelům změn? Vzděláním pro celého člověka
Ondřej Liška
detailStojíme před otázkami, jejichž řešení se často jeví být nad síly nás jako jednotlivců. Změny klimatu, sociální nerovnosti, ohrožení liberální demokracie jsou jen některé z nich. Žijeme navíc pod tlakem vlastních i cizích představ o životě. Není divu, že mnoho lidí ztrácí vnitřní klid a bojuje o duševní rovnováhu. Naše životy stojí před velkou výzvou, která má občanský, profesní i osobní rozměr. Pro to, abychom v takovém světě obstáli, je čím dál důležitější schopnost řešit nejen jednotlivosti, ale přinášet systémové změny. Je tedy třeba, aby přibývalo těch, kdo jsou k tomu vybaveni. Vzdělávání v tom hraje zásadní roli. Musí se týkat rozvoje celého člověka a jeho schopnosti být v životě úspěšný, prospěšný i šťastný. Klíčem je uschopnění k tomu, brát život do vlastních rukou a přijímat odpovědnost za druhé. Není čas, aby se právě to stalo jádrem vzdělávání? S kým se spojit a jak spolupracovat, abychom prosadili změnu?
zavřít -
Školní kolektiv 21. století – přizpůsobivý, oddaný a spolupracující
Kathy Minardi
detailPředstavte si školu, jejíž kolektiv pracuje ruku v ruce - tak, jak chceme, aby spolu pracovaly děti. Energie, kreativita a pozornost našich škol jsou zaměřeny na děti, protože ty představují budoucí svět, který, jak doufáme, povedou. Co se ovšem obvykle ponechává náhodě, to jsou normy meziosobní interakce a inovativní spolupráce v rámci školního kolektivu dospělých. Aby se mohli rozvíjet a růst, potřebují děti i dospělí emočně zdravé pracovní prostředí. Je obtížné ze sebe s dětmi – a vlastně s kýmkoliv – dostat to nejlepší, když kolegové postrádají vizi jedinečné příležitosti pro partnerskou spolupráci. Dobrá zpráva je, že to jde bez velkých obtíží změnit!
zavřít -
Proč a jak u dětí pozorovat a rozvíjet talenty a vášně
Radka Dohnalová
detailV kontextu výchovy a vzdělávání našich dětí je těžké předvídat dovednosti, které budou v budoucnu potřebovat. Proto je potřeba soustředit se na to, co zůstává lidstvu a člověku po staletí neměnné. Je to přirozený talent – dispozice, se kterou se rodíme a kterou je potřeba rozvíjet, a naše vášně – tedy to, co nás baví. Klíčová je práce nejen s dětmi, ale hlavně s rodiči samotnými. Je důležité, aby právě oni měli osvojenou schopnost talent a vášně svého dítěte vypozorovat a aktivně rozvíjet. Jak se takový talent a vášně u dětí projevují? Jak to vypadá, když je rodič k dítěti a jeho talentu opravdu vnímavý? A jak to rodiče mohou zvládat při zahlcení každodenními povinnostmi?
zavřít -
Jak mentoringem probudit v dětech touhu jít si za svými sny?
Peter Gomolák
detailMentor vytváří šance pro lepší život svého svěřence. Jeho nadšení probouzí v dětech touhu na sobě pracovat. Ze vztahu mentor-chráněnec ale těží rovnocenně obě strany. Vztah je spojuje, žene kupředu dobrým životním směrem a k dalšímu rozvoji obou. Mentoring otevírá v dětech netušené možnosti - je skvělé pozorovat, jak schopné jsou, když dostanou příležitost. Přitom stačí tak málo – věnovat jim svůj čas, lásku a umožnit jim plnit si své sny. Jak proměnit myšlení některých dospělých, aby uvažovali způsobem, kterým obohatí svět kolem sebe? Jak mentorovat děti, aby měly chuť jít si za svým?
zavřít -
Čím by škola mohla být, měla být, ale skoro nikdy není
Steve Hughes
detailCelá desetiletí školy testují hypotézu, zda úspěšnost dětí a studentů u akademických testů je opravdu ta jediná věc, na které záleží. A výsledky tohoto experimentu nejsou příliš pozitivní: úzce zaměřené testování znalostí dětí ve školách je hloupý nápad, který systematicky zabíjí kreativitu, spokojenost a iniciativu dětí. Přesně to jsou ale „neakademické kvality“, které od dětí každý očekává, a to včetně zaměstnavatelů. Jaké existují alternativy? Co mohou dělat jejich rodiče, učitelé a všichni ostatní, kteří se o ně zajímají? Co teď můžeme udělat my, abychom děti připravili na nejistou a komplexní budoucnost plnou výzev, které mají čelit?
zavřít -
Jak můžeme změnit vzdělávání pedagogů k lepšímu?
Tomáš Čakloš
detailKlíčovým elementem vzdělávání jsou učitelé. Dostává se jim ale v českém prostředí dostatečné podpory? O budoucí kvalitě vzdělávání se do velké míry rozhoduje na půdě pedagogických fakult, kterým však stále není věnován dostatek společenské pozornosti. Jaké realitě čelí budoucí učitelé v současném vzdělávacím systému? Příprava a vzdělávání pedagogů má před sebou náročné výzvy, chceme-li skutečně připravovat učitele - a jejich prostřednictvím žáky - na život v 21. století. Kde pro potřebné inovace čerpat inspiraci a energii? A co může pro změnu udělat každý z nás?
zavřít -
Pro změnu společnosti potřebujeme revoluci ve vzdělávání
-
Albin Sunmo a Rusa Patrick
detailSvět je místem změny a lidstvo, stejně jako civilizace, není výjimkou. Způsob našeho života se neustále proměňuje, proč se ale nemění systém vzdělávání? Moderní školní třída vypadá stejně jako před 100 nebo 200 lety. Literatura byla sice aktualizována, ale používá se stále stejným způsobem. Je nejvyšší čas, aby vzdělávání, společně s civilizací, prošlo revolucí. Stejně jako se civilizace přirozeně adaptuje na vývoj technologií, vzdělávání a studenti by měli podstoupit to samé. Vzdělávání a budoucí generace by měly být schopné adaptovat se nejen na současný stav společnosti, ale i na to, jak bude svět vypadat v budoucnu.
Profil Albin Sunmo
zavřít
Profil Rusa Patrick -
Jak vzdělávat děti smysluplně?
Jana Nováčková
detailKde je budoucnost vzdělávání? Jak smysluplně přispět k rozvoji našich dětí? Důvěra v přirozené schopnosti dítěte rozvíjet se podle svých dispozic, prostředí bohaté na podněty, ze kterých si dítě může vybrat, a vstřícní dospělí, kteří se o dítě zajímají, ale netlačí ho, aby naplňovalo jejich představy a také společně vytvořená pravidla soužití – takové vzdělávání má šanci být přínosem pro dítě samotné a tím samozřejmě pro společnost.
zavřít