About the Event
SKLÁDÁM TÓNY ZA/ZE SEBE bylo téma letošního salónu TEDxPrague Music. Každý z řečníků rozezvučil večer jinou myšlenkou, svým příběhem hodným šíření.
Celkovou kompozici si návštěvníci vyslechli v Českém muzeu hudby, Karmelitská 2/4, 118 00 Praha 1.
Součástí programu byla i komentovaná prohlídka muzea a soutěž o nejlepší štrůdl.
Venue
Českém muzeu hudbyKarmelitská 2/4
Praha 1, 118 00
Program a řečníci
-
Umělecký jazyk
Tomáš Dvořák
detailTomáš Dvořák (*1978) aka Floex je skladatel, multimediální umělec a producent žijící v Praze. Ve své tvorbě propojuje elektronickou a akustickou hudbu do svébytné atmosférické podoby. Jeho klíčovým nástrojem je klarinet, na který hraje odmalička. Ten ho ovlivnil nejen instrumentačně ale i ve více monofonním (kontrapunktistickém) a méně harmonickém způsobu jakým o hudbě přemýšlí.
Do povědomí se jeho hudba dostala především díky debutové desce Pocustone (2001), na kterou, po delší umělecké odmlce v průběhu níž se věnoval spíše novomediálnímu umění, navázal deskou Zorya (2011) a EP Gone (2013). Tomáš je také znám svou spoluprací s nezávislým herním studiem Amanita Design. Vytvořil soundtracky ke hrám Samorost (2006) a Machinarium (2009), v současnosti dokončuje zatím největší projekt – soundtrack pro “Samorost 3”.
Dvořák je také autorem několika unikátních hudebních interaktivních instalací a performancí (RGB, Křižovatka, Ž}ivá Partitura), které usilovali o hledání nových možností vytváření hudby zejména v propojení se současnými interaktivními technologiemi. Jeho poslední práce Archifon I. (www.archifon.org), vytvořená ve spolupráce s Danem Gregorem, sklidila ohlas v řadě médií v BBC, Wired, Forbes, atd. Archifon II byl ve stejném roce prezentován na bruselském festivalu Nuit Blanche , Archifon III dokonce na festivalu Ars Electronica 2014!
Za svou hudbu získa řadu ocenění (3 x Andělé, nominace na Vinyla a Apollo ceny, ocenění Qwartz Awards, Machinarium, jako nejlepší soundtrack ve světově nejčtenějším časopisu o hrách PC Gamer), ale za největší “vnější pochvalu” sám považuje to, že jeho tvorbu sami objevili a ocenili jeho známější kolegové jako je Jon Hopkins, Paul Hartnol z Orbital, Joe Acheson z Hidden Orchstra, God Speed You Emperor nebo i Deadmaus.
zavřít -
Bastl Istruments
Ondřej Merta
detailKdyž začínali bastlit první obvody, tak možnost, že by šlo bastlit na profesionální úrovni byla naprostá utopie. I když je Václav ukulelista a Ondřej vyměnil housle za gameboy (protože mu to prostě moc nešlo), začali spolu vyrábět elektronické hudební nástroje. Synťáky.
Univerzita tým bastlířů neměla (návrhy k založení odmítala) a plán probastlit se do nejvyšší světové soutěže je ani nenapadl. Vždyť žádná taková není. To bylo ještě předtím, než Barack Obama uspořádal Maker Fair v Bílém domě a prohlásil kutily a vynálezce budoucím motorem americké ekonomiky.
Nebyl to plán ani cíl. Byla to jenom radost z bastlení. Z toho, že člověk může změnit pár součástek na zvuk. A ten pak na hudbu. A hudbou jde změnit svět přece. Nebo jde svět přebastlit?
zavřít -
Pro děti
Pavel Kružík
detailPavel Kružík stál u zrodu bejbypankového hnutí. Od roku 2008 je tváří hudební skupiny Kašpárek v rohlíku. Celoročně brázdí republiku s velkou koncertní show i komornější verzí na speciálně upraveném valníku. Podílel se na vzniku mnoha trailerů a spotů, účinkoval v kabaretu natočeném Českou televizí, načetl Postřelenou knihu nebo více než padesátidílný seriál Kašpárkovy poslouchačky pro Český rozhlas.
Své heslo “hlavně nezapomeňte zlobit”, které často proklamuje při koncertech, sám naplňuje od dětství. V mládí sportoval, v devadesátých letech působil v rodném Kolíně jako jeden z vůdčích představitelů Divadelního sdružení Igdyž.
Protože je přesvědčen, že všichni dospělí jsou tak trochu děti, žije v duchu bejbypanku naplno i dnes. Baví ho vše kolem informačních technologií a často s chutí přičichne k marketingu.
Pavel Kružík se živí jako specialista produktů Apple. Má dvě dcery, čtrnáctiletou Adélu a roční Karlu. Pracuje a žije v Mladé Boleslavi.
zavřít -
Odvaha k hudbě
Lenka Pištěcká
detailZpívala v řadě mezinárodních produkcích Händelových oratorií Mesiáš a Juda Makabejský, Bachových Janových Pašijí či Vánočním oratoriu, Mozartova Requiem a Dvořákovy Stabat Mater v Čechách i zahraničí. Zároveň s koncertní činností se od studií věnuje činnosti pedagogické. Zájem soustředí k začátečníkům i mistrovské technice a s úspěchem užívá metod hlasové relaxace.
Od roku 1990 má soukromé pěvecké studio. V roce 2006 založila a vede Chlapecký sbor Bruncvík, čímž spojila své dosavadní zkušenosti pěvecké a pedagogické.
zavřít